Nyheter

10 april kl 11.00-ca15.00 - VÅRFIXARDAG. Vi samlas för att fixa gården inför vår och sommar. Blommor ska planteras, möbler tas fram mm. Föreningen bjuder på grillad korv.

12 april kl 18.00-19.00 - GROVSOPHÄMTNING. Läs om vilka regler som gäller under "hushållssopor, återvinning och grovsopor"

Nyhetsbrev mars 2022 

Äntligen kommer våren med sin sol och värme!  Och det betyder dags att fixa till vår fina gård. 

 

Vårfixardag 10 april 
Söndagen den 10 april kl 11.00-ca 15.00 träffas vi på gården för att ta hand om det som behöver fixas för att välkomna våren och sommaren. Bland annat ska vi plantera nya blommor i våra krukor, gödsla rabatter, ta fram möbler och förbereda våra odlingslådor inför sådden. Föreningen bjuder på korv med bröd och dricka efter att vi jobbat på en stund.  

OBS – alla som har uteplatser/entréer med tak ska varje år tvätta dessa och det är ett perfekt tillfälle att göra det under vårfixardagen. Högtryckstvätt finns att låna.  

 

Renovering trapphus i höghusen 
I slutet av mars kommer vi att dra igång renovering av trapphusen i höghusen. Det är företaget Dryft som kommer att genomföra arbete och vi kommer i och med denna renovering ta våra trapphus in i 2020-talet. Vi kommer att, förutom att måla om, även byta ut lysarmaturer, infotavlor, sätta upp postboxar på entréplan och byta ut entréportarna. Att sätta upp postboxar är en del i att dels möta de framtida krav gällande postutdelning, men också att framöver kunna byta ut lägenhetsdörrarna till utan brevinkast för att minska värmeutsläpp och öka säkerheten. Renoveringen kommer att börja i ett av trapphusen och succesivt ta sig vidare till nästa trapphus. Vi hoppas att alla som bor i höghusen har förståelse för eventuellt ökade ljudnivåer och trängsel under renoveringstiden. Anslag kommer att sättas upp i trapphusen när det närmar sig start. 

 

Odlingslådor för egen odling 
Förra året placerade vi ut odlingslådor på vår gård för gemensam odling. Nu kommer vi att utöka odlingsmöjligheterna med lådor även på baksidan (mot stenpartiet). Dessa odlingslådor kommer dock till skillnad från de inne på gården att arrenderas av boende som är intresserade av egen odling. Om du är intresserad av att odla på baksidan anmäler du ditt intresse till . I mailet vill vi att du anger vilket nummer du bor på, ditt tresiffriga lägenhetsnummer och hur många lådor du skulle vilja odla i. Intresse-anmälan ska vara oss tillhanda senast den 8 april för att vi efter det ska kunna fördela odlingslådorna utifrån intresse. För att få arrendera odlingslådorna kommer man ingå ett avtal om ansvar för odlingslådan under en säsong, där man förbinder sig till att sköta om odlingslådan så att den ser välvårdad ut under hela säsongen.  

 

Förvaring av saker på loftgångar och i trapphus 
Att förvara barnvagnar, cyklar, rullatorer eller andra saker på loftgångar och i trapphus är en brandrisk och är inte godkänt. Vid vår senaste brandinspektion fick vi flertalet nedslag på saker som står på loftgångar och i trapphusen. Då det ofta är saker som av är lättantändligt material innebär de en ökad brandrisk och kan dels vara ett ställe där en brand kan börja men också vara det som gör att en brand sprider sig och blir större. Om vi skulle få en brand i något av våra hus och det står saker som startar eller sprider branden kan det påverka vilken ersättning vi får ut på försäkringen. I och med detta ber vi er som bo i trapphus och på loftgångar att inte använda dessa utrymmen för förvaring. 

 

Kom ihåg!  
Grovsophämtning 12 april18.00-19.00.  

 

Hälsningar Styrelsen BRF Lönnparken  
Har du frågor eller tips är du välkommen att höra av dig till styrelsen . 

Så har vi ett nytt år framför oss, ett år som förhoppningsvis ska bli ett år med många härliga möten och kanske kan vi få till 10 årsfirandet av vår förening. För tyvärr stoppades ju ett gemensamt firande 2019 av pandemin, som vi sen dess haft med oss som en trogen följeslagare. Det var den 9 december 2009 som föreningen bildades och fastighet och mark köptes av Svenska Bostäder - och det är såklart något att fira!

Nya rutiner för träfflokalen

From 1/1 2022 har vi att gjort om bokningstid och pris för att hyra träfflokalen. Detta då vi ser att systemet som vi haft inte är helt ändamålsenligt med det behov som man har vid hyra av lokalen. Tidigare har man hyrt lokalen antingen 10-16 eller 16-10, men det är många som behöver hyra hela dagen även om man ska ha tillställningen på eftermiddagen. Därför kommer vi nu att hyra ut lokalen hela dygn istället. Man kommer ha tillgång till lokalen från klockan 10.00 dagen man vill nyttja lokalen och fram till 9.00 dagen efter (kl 9.00 för att vi ska kunna säkerställa städning mellan bokningar). I och med detta förändrar vi även priset, då vi haft olika priser beroende på tid på dagen man hyrt lokalen.

Dygnspriset from 1/1 är 500kr. I övrigt gäller samma regler som innan, att man bokar sin tid i bokningssystemet utanför lokalen och därefter mailar man , vilket efter svar från styrelsen räknas som ett bokningskontrakt där man godkänner villkoren. Under Boendeinfo - festlokal hittar du regler och rutiner för bokning.

 

Motioner till årsstämman

Senast den siste mars ska motioner till årsstämman vara styrelsen tillhanda. På vår hemsida https://www.lonnparken.se/foreningen/arsstamma/motioner finns information om hur man skriver en motion så att det är enkelt för alla att förstå vad man ska ta ställning till. När det gäller motioner till årsstämman är det viktigt att dessa är sådant som styrelsen inte själv kan besluta om. Att tex måla om eller byta tak är något som ingår i ett löpande underhåll, men som måste göras med hänsyn till övrigt underhåll som finns. Det är saker som ingår i det ansvar som man ger en styrelse. Att däremot bygga nytt eller göra stadgeändringar är sånt som styrelsen inte kan ta beslut om utan som måste gå via ett stämmobeslut av medlemmarna. Idéer om sånt som ingår i styrelsens ordinarie ansvar kan man lämna direkt till styrelsen och ska alltså inte skrivas som motioner. Styrelsen vill gärna ta del av medlemmarnas idéer och tankar och även om allt inte kan fixas direkt kan det bli en del av underlaget för underhållet av fastighet och mark.

 

Felanmälan och Störningsjour

Det har under den senaste tiden kommit allt fler mail till styrelsen som gäller fel-anmälningar eller störningsärenden. Det är väldigt viktigt att dessa ärenden går via rätt kanaler, då vi i styrelsen inte är de som kan lösa problemet. Vissa större fel är vi såklart tacksamma att få info om, men felanmälan måste först gå till:

Fel eller skador i din lägenhet eller i gemensamma utrymmen felanmäls till vår förvaltare SBC (bostadsrättsägare, kan så klart välja vilken firma som helst att åtgärda felet, då det är du som står för kostnaden). Felanmälan görs via Felanmälan SBC www.sbc.se/felanmalan. Felanmälan akut 08-18 70 00, mån–fre 16.00-07.00 samt helger.

Om du skulle bli störd av en granne rekommenderar vi alltid, om möjlighet finns, att man först pratar med sin granne och ber om att sänka ljudnivån. Ibland kanske ljudet inte kommer från den närmaste grannen eller att man har en ansträngd relation med en granne, då ska man såklart inte behöva prata med den som stör själv. Då ringer man istället Störningsjouren på telefon 08-551 188 50. Störningsjouren kan man ringa dygnet runt (tänk dock på att varje utryckning kostar föreningen pengar, så under tider när man kan förvänta sig ett visst ljud från sina grannar ska man ha starka skäl att ringa Störningsjouren).

 

VIKTIG INFO

Om man köper/beställer BigBag-säckar eller liknande för att slänga byggskräp i är det av största vikt att dessa forslas bort omgående när man är klar eller att den är full. Vi har en del problem med Bigbag-säckar som blir kvar på trottoarerna i rondellerna på vägen in till Grusåsgränd och detta medför att det blir skräpigt, och som i sin tur kan dra till sig råttor och annan ohyra.

Hängande blomkrukor och blomlådor på utsidan av balkongerna är inte okej att ha då detta är en skaderisk om de skulle trilla ner. Alla balkonglådor och krukor ska sitta så att de är inåt balkongen.

 

Hälsningar Styrelsen BRF Lönnparken

Har du frågor eller tips är du välkommen att höra av dig till styrelsen .

Grovsophämtningar 

25 januari, 12 april, 7 juni, 23 augusti, 11 oktober och 6 december. Info om vad man får slänga vid dessa hämningar hittar du här. 

Vårfixardag 

10 april – mer info kommer i senare nyhetsbrev.  
 

Tisdagen den 30 november kl 18.00-19.00 är det dags för årets sista grovsophämtning.

Du får vid detta tillfälle slänga

* Textilier i form av tyg, kläder, påslakan etc.
* Trä och metall tex värmeljushållare
* Husgeråd
* Elprylar, sladdar, glödlampor
* Glas i form av spegel-, dricks-, fönster-
* Mindre mängder trädgårdsskräp (i knutna säckar)
* Plastsaker - allt som inte är en förpackning till något annat.
* Möbler
 
KOM IHÅG!
* Inga saker ställs ut före kl 18.00
* Ingen återvinning i form av papper, plast, kartongförpackningar, konserver, glasflaskor tas emot.
 
ÅTERBRUK
Kom gärna ihåg att erbjuda någon annan dina saker om de är bruksdugliga istället för att de slängs! Det finns både säljes- och skänkesgrupper för Dalen på Facebook, och vår egen Facebookgrupp kan också vara en kanal för att nå ut till dina närmaste grannar.