Kabel-TV

Föreningen har ett digitalt grundutbud från Tele2 (tidigare Comhem) som ingår i avgiften för alla bostadsrätter.

I grundutbudet ingår kanalerna SVT1, SVT2, TV3, TV4, Kanal 5, TV6, Sjuan, TV8, Kanal 9, Kanal 11, TV12, ATG Live, Kunskapskanalen, SVT24, SVT Barn, TV Finland och Öppna Kanalen.

 

Internet

Föreningen har gruppavtal via fibernätet från Stockholms Stadsnät. Internet med hastighet 1000/1000 mbit/s ingår i avgiften för alla bostadsrätter. 

Anslutningsguide till fibernätet i pdf hittar du här: Anslutningsguide Fibernätet

 

Felsökning Internet

Om du misstänker att det är fel på ditt bredband kan du gå igenom följande steg för att försäkra dig om att allt fungerar som det ska. Felsökningen bygger på att du har läst instruktionerna för installation av bredband och hänvisar till de installationsalternativ som finns i den instruktionen.

Prova alltid att först starta om all utrustning som har med datorn och bredbandet att göra.

Du som har flera enheter anslutna eller som använder trådlöst nät:
1. Om du har en router för att kunna använda trådlöst nät, ansluta flera datorer eller för att använda bredbandet för telefoni och/eller TV är routern kopplad till WAN-uttaget i bredbandsskåpet. Normalt sett finns det två lampor vid uttaget på routern som är kopplad till WAN-uttaget. Om det blinkar grönt vid det uttaget har du internetanslutning in i lägenheten.

a. Om lampan inte blinkar kontakta support för bredbandet då du antagligen inte har anslutning in till bredbandsskåpet.

2. Om problemet är att du inte får anslutning i ett vägguttag, prova att koppla nät till ett annat uttag (i ett annat rum) i bredbandsskåpet och anslut datorn till det uttaget istället.

a. Om detta löser problemet kan det vara fel på en kabel eller på ett uttag

b. Om detta inte löser problemet prova då att byta uttaget som du använder för att koppla från router till de numrerade uttagen i bredbandsskåpet. Om detta löser problemet är det fel på en port i din router, om det inte löser problemet bör det vara något annat fel med din router.

3. Om problemet är det trådlösa nätet kan inställningar behöva göras i routern, kontakta då leverantören av din router.

4. Om du har problem med telefoni eller TV kontrollera med leverantören av den tjänsten om det är driftsstörningar.

Du som enbart har en dator ansluten till ett vägguttag:
1. Om du enbart har anslutit en dator till bredbandet och därför inte har någon router inkopplad ser man inte i bredbandsskåpet om man har internetuppkoppling in till lägenheten. På din dator finns det normalt en lampa som visar om du har nätverkskoppling, den blinkar om du har anslutning. För att hitta lampan titta i instruktionen för din dator.

2. Om lampan inte blinkar, koppla om till ett annat uttag (i ett annat rum) i bredbandsskåpet och prova igen. 
a. Om detta löser problemet kan det vara fel på en kabel eller på uttaget.
b. Om det inte löser problemet och du har försökt med flera uttag kan problemet vara din dator eller att du saknar internetuppkoppling. Om möjligt försök med en annan dator, annars kontakta supporten för bredbandet.


Om det är konstaterat att det är fel på kabel eller uttag kan du kontakta styrelsen för att få detta åtgärdat. Om felet beror på felaktig hantering eller uppstått vid exempelvis renovering kommer kostnader för åtgärdandet av felet att faktureras den boende.

Styrelsen kontaktas enklast via
Support hos Stockholms Stadsnät nås på 08- 5012 20 10 eller

http://www.stockholmsstadsnat.se/hushall/kontakt/